Språkanalys

Jag och Julle pratade om att man skulle prova att skriva ett inlägg utan alla muppiga formuleringar som man aldrig använder irl. Så jag tänkte ta ett kort inlägg om igårkväll och göra en liten jämförelse... Först ut har vi då vanligt talspråk:


Talspråk:
Igårkväll, när jag precis skrivit klart dagens inlägg, ringde matilda och Julle på dörren. Vi åkte bort till Årstaberg där de sagt att de skulle möta Robert. Jag frågade aldrig varför vi skulle möta honnom där och inte vid valla torg, jag var för trött.
Isak ringde och sa att han skulle komma till Gullmarsplan, som ligger i åt andra hållet motför Årstaberg. Så när Robert kom gick vi på tvärbanan och åkte vidare till Gullmarsplan.
Där träffade vi Isak och åkte tillbaka till Mig igen. Vi satt ett tag runt/på bordet, men det tröttnade matilda på så vi lade oss under istället. Alla fick inte plats så Jag och Julle satt utanför. Mamma kom med Jordnötter och Vindruvor som vi åt upp. Sen vart jag jättetrött och typ sommnade under bordet. Jag hade ganska mycket migrän, det var nog lite därför också.
Mamma sa åt mig att gå och lägga mig så alla fick ta och åka hem.
jag låg och vred mig till typ tre (migrän är inte roligt) sen tog jag en värktablett och somnade efter ett tag.


Bloggspråk:
Igårkväll så dök Julle och matilda upp vid min dörr efter att jag hade avslutat dagens blogginlägg. De hade bestämt träff med Robert, vid Årstaberg av någon anledning. Så vi tog våra ben och knallade dit. Benen hade vi iof redan med oss...
Isak hörde av sig och meddelade att han var vid Sluchen om 20 minuter, vi bestämde att han skulle komma till Gullmarsplan, vi skulle bara plocka upp Robert och möta honnom där sen. Robert hade stängt av sin mobil så vi kunde inte få tag i honnom och kolla när han skulle dyka upp. Men på andra tvärbanan uppenbarade han sig.
Vi fick vänta ett tag (typ 1 och en halv minut) på Isak på Gullmars, världens mittpunkt, så vi missade precis tvärbanan tillbaka. Matilda föreslog att vi skulle gå. men det hakade vi inte på. (wow.. det rimmade...) så vi hoppade omkring på Rulltrappan. Robert försökte ta livet av sig, men det kom två barnvagnar och stoppade honnom.
Sen var vi plötsligt hemma hos mig igen. Matilda. Isak och Robert hamnade under köksbordet... Jag och Julle fick inte pats så vi hängde utanför istället. också respekt faktiskt *Fnys*
En förpackning Vindruvor dök upp och vi slukade den med hull och hår, så även jordnötterna som frammanats ur intet.
Jag hade ganska väldigt jätteont i huvet så Folket fick köras iväg vid 22.30 - 23-tiden... Sen plågade jag migsjälv i tre-fyra timmar innan jag tillslut gav upp och åt en jefla värkatblett.. sen somnade jag fridfullt vid 3-halv 4 tiden...



(OBS! jag är inte van vid att skriva talspråk så det blev inte så extremt talspråksaktigt)
Man kan ju se en tydlig skillnad i Innehållet, eftersom bloggspråk uppmuntrar till att berätta små skitdetaljer som inte tillför något till historien men som kan skrivas på ett roligt sätt. Vi ser att den andra varianten blev längre, dels pga mer innehåll, men också pga att de ord som är de som formar bloggspråk ofta är längre än talspråksord. Meningarna i sig blir ofta mustigare i bloggspråk.
  ex: vi placerade oss på tvärbanan som färdades mot Gullmarsplan
i talspråk skulle man säga: Vi åkte till Gullmarsplan.
man kan även göra en mer ordagran översättning: vi gick på tvärbanan mot Gullmarsplan.
Första talspråksexemplet visar hur meningen helt enkelt är kortare och simplare i talspråk. medans andra meningen ilustrerar hur de långa Orden gör bloggspråksmeningen extra Lång och Kraftig.
Bloggspråk kan vara svårläst ibland för det händer att ord som författaren inte riktigt vet innerbörden av används. och då finns risken att ordet används felaktigt. Dessutom är läsaren oftast på ungefär samma intelektuella nivå och kanske inte häller försår innerbörden av ordet. I talspråk används sällan ord som man inte vet hur de ska användas, istället hittar man på egna ord som ersätter de som man inte vet finns, eller inte vet hur de ska användas. Det finns också ofta ord som ersätter de långa orden för när man pratar vill man fatta sig så kort som möjligt.
  ex: fett, bah, typ, lixom, asså.. m.m.
Det här är ord som man aldrig använder i Bloggspråket eftersom de låter för simpla och bloggspråket vill gärna låta så avancerat som möjligt, av den enkla anledningen att det låter så kul. I bloggspråket använder man de absolut längsta och mest avancerade ord man kan komma på, till att beskriva otroligt tramsiga saker. Det är denna motsägelse som gör det hela humorfullt.
Talspråket går ut på att föklara ngt så kort som möjligt. så att att de som lyssnar fattar vad man menar med minsta möjliga ansträngning från alla parter.

    wow.. hur orkar jag.... //Cissi

(kom på nu att jag totalt glömt nämna katten och råttan vi såg förra helgen. Jag och Julle var påväg hem från Pizzerian, då dyker en katt upp jagandes en liten (den var ganska stor) råtta. de springer runt i slalom över vägen och Jag och Julle (Iaf jag) är jättefacinerade... har aldrig sett ngt sånt på rikigt. efter ett tag blev det lite kalla kriget när råttan hoppade in i en grästuva, katten stod kvar i buskarna och båda vägrade att röra på sig. då gick vi därifrån)


Kommentarer
Postat av: Julian

Wow, visa upp den här för Helle och hon kommer skita på sig..

2008-09-21 @ 15:29:19
Postat av: cissi

julle: Hahaha.. säkert ^^

2008-09-21 @ 18:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0