Ju

Jag ska göra Emelies Bild-Lista. Inte nu dock.. men jag har sparat basen som utkast så jag kan göra den sen. KaPow!
Här ska inte missas några listor bara för att det är sent och jag ska upp klockan 6 imorgon.
Bildlistor tar längre tid än andra listor också för det är jobbigt att leta bilder... Ganska trevligt dock :) Jag blir glad av att titta igenom bilder ^^

Jag tänkte idag att "Ju" är ett jobbigt ord. Jag blir oftast irriterad när jag får ett "Ju" i något sammanhang för oftast är scenariot något i stil med: Det har uppstått ett missförstånd. Jag trodde att vi skulle träffas klockan 2 men då är ingen där, och när jag frågar vart alla tagit vägen säger någon "Men vi skulle ju träffas klockan 3"..
"Ju" för mig betyder ungefär "som du redan vet".
Men om jag hade vetat att vi skulle träffas klockan tre så hade jag inte varit där klockan två och då hade vi inte haft konversationen. När personen säger "Ju" känns det som den tror att jag skulle vara dum nog att gå dit till två även fast jag visste att vi skulle ses tre, och sen dessutom ringa och undra vart folk är. Visst det händer vet väl att man faktiskt visste att vi skulle ses tre men glömde bort det och när personen säger att vi ju skulle ses klockan tre så kommer man ihåg det "Ja visst ja! Fan då!" men det hade ändå känts trevligare om personen sagt "Vi skulle träffas klockan 3".. utan "ju"
 Sen kom jag på att ibland blir det faktiskt trevligare när man använder "ju".. om man ska förklara något för någon, typ ett mattetal och så ska man påppeka att 2+2 är 4.. eller något annat som man vet att den andra kännmer till, men som det blir lite förvirrande om man hoppar över att säga eller så. Då kan man lägga till ett "Ju" för att säga "jag vet att du vet det här egentligen.. jag tror inte att du är dum i huvet"..

Jag säger säkert också "ju" vid precis de tillfällen där jag själv skulle bli skitirriterad av att få ett, och jag skulle säkert tycka att den som blev irriterad på mig för att jag använde mig av det överreagerade en massa. Det är ett sånt där ord man inte alls tänker på att man använder. Därför borde jag väl inte bli så irriterad på det. Tanken bakom existerar säkert oftast inte..
Jag försöker att inte använda det i såna situationer, men jag försöker att inte bli irriterad på den som använder det också.
Men jag har lite den dubbelmoralen.. Jag har inte tänkt på det förut.. jag blir lätt upprörd på folk som drar förhastade slutsatser och generaliserar, men sammtidigt skulle jag själv tycka att det var jättelöjligt om någon blev upprörd på mig över samma sak. Nu när jag har kommit på det kan jag ju sluta med det. :)
Man måste få anta saker, om man aldrig drar förhastade slutsatser och generaliserar hinner man ingenstans. Men man borde försöka unvika att göra det så mycket man kan.
Werther gillade inte Albert för att han inte genraliserade, "hans evinnerliga visserligen" gjorde att hans resonemang blev tillintetgjorda.. Jag mins att jag ogillade Werther ännu mer för just det. Jag tyckte det var fint att Albert inte generaliserade och tog med varje liten självklar detalj i sina resonemang. Om man kan det borde man göra det.
Men man borde inte bli irriterad när folk inte orkar det, det är så sällan det är viktigt.

jag hade en lapp det stod "säljes till förmån för världsnaturfonden" på.. Jag satt och vek den.. utan att tänka på det och nu ser det ut som det står "säljes för världen".. Hah!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0